Joko se on kesä nyt….ainakin pikkukesä….Juhannukselta sitten iso kesä.
Kestävyysjuoksukausi on päässyt jo hyvään vauhtiin. Nykyään moni suomalainen hakee kunnon kisoja ja ennätysaikoja ulkomailta. Ja mikä ettei, siellä järjestetään huikeita karnevaaleja. On porukkaa, on jänikset, on tunnelmaa ja eriä riittää joka tasolle. Nytkin tuossa joku viikko sitten Brysselissä Ilona Mononen takoi vitosen 15.04 ja Nathalie Blomqvist 15.15. Lisäksi samoissa skaboissa Veera Mattila hurjasteli kasin 2.01. Mattilan nelosen aika lupaa tälle kesälle jopa kahden minuutin alitusta. Huikea oli esitys myös vielä 19-sarjaan kuuluvalta Aleksi Ahlforssilta, joka 5000m:n vika erissä keskiyön jälkeen paineli ajan 13.57.86.
Niin, siis tuo Brysselin kisa oli vain yksi lukuisista kekkereistä, joita keski-euroopassa järjestetään. Ja osanottajamäärät kestävyysmatkoilla ovat sitä luokkaa, että kyseessä ei ole mikään marginaalilaji. Nytkin esimerkiksi tuossa miesten vitosella taidettiin juosta 9 erää. Ei ihme, että vika erät menee sinne keskiyön jälkeisille tunneille. Porukkaa ja tasoa piisaa. Yksin ei tartte matkaa taivaltaa. Ei meillä täällä tajutakaan, miten isosta ja globaalista lajista on kyse.
Mutta olihan meilläkin Paavo Nurmi Gamesit. Huikea tapahtuma. Yli 11 000 katsojaa ja eritoten ihan makee tulostaso. Aivan Timanttiliigan tasoa. Tuntuisi jotenkin sille, että kannattaako Turun edes tavoitella timanttiliigan kisaa. Näin on hyvä, ja jos vielä taloudellinen puoli pelittää, niin samalla mallilla eteenpäin. Turussa kestävyysjuoksu osasto oli hyvin esillä mm Monosen SE:n siivittämänä. Mutta jotenkin se miesten vitonen sykähdytti. Suomalaisten voimin ei ole juostu 35 vuoteen niin kovaa kuin nyt.
Niin, tämä meidän Tuomas Heikkilä on mielenkiintoinen tapaus. Suunnistuksessa maailman huippua. Meidän kestävyysjuoksumme liki ykkösnimi. Nyt siis jo alle 13.30. Junnuna paljon fyysistä monipuolista treeniä, mm hiihtoa. 21-ikävuoden jälkeen vain suunnistusta ja juoksua. Viime vuonna juoksua 7700 km eli 150km viikkoa kohden. Harjoittelun erikoisuus on, että se pysyy samanlaisen koko ajan. Kuorma pysyy samanlaisena viikosta toiseen eli kevyitä viikkoja ei ole. Viikko-ohjelma on kovan oloinen, mutta kun siellä on sitä suunnistusta eli ”metässä” juoksua, niin ei se ainakaan ole ollut haittatekijänä radoilla kirmatessa. Eikä tunnu myöskään jalkavammoja olevan.
Kotimaan gp-kisakausikin pääsi alkamaan. Lahdesta se alkoi. Tulostaso nousi hyväksi ja kirsikkana kakun päällä Saara Keskitalon SE. Hyvin oli saatu porukkaa eritoten kestävyysmatkoille. Kaksi erää tarvittiin niin miesten kuin naistenkin tonnivitosille. P-savolaisista parhaiten rullasivat Mikko ja Veera, vaikka molempien osalta jäi varmaan parannettavaa. Miesten tonnivitosella porukka veti jäniksen avulla tasaisen kovaa alusta alkaen ja niinpä lopputulemana 3 suomalaista komeasti alle 3.38. Todella harvinaista herkkua ja kyllähän se Santtu Heikkisen paluu ja juoksu sykähdytti. Naisissa taas jänis tykitteli eka kiepin timanttiliiga vauhtia ja eihän siihen suomileidien ollut mitään järkeä lähteä mukaan. Sitten matkaa mentiinkin liki sulassa sovussa ja sijat ratkottiin kirikierroksella. Mikko ja Veerahan avasivat kauden jo aiemmin ennen Lahtea, kun Mikko Joensuussa juoksi voittoon ajalla 3.46 ja Veera oli kakkonen Paavo Nurmi Gamesien kansallisella kasilla ajalla 2.09. Muista P-savon kestojuoksijoista on hyvä mainita myös Heidi Mustonen, joka voitti Lahden 1500m:n B-erän enarillaan 4.42.37. Lisäksi aiemmin Treella Säisän Henrin 3000m:n enkka 8.30 on hyvä huomioida.
Hieman hiihtoa tähän loppuun…..Iisalmen Visalla oli tässä tannoin kauden päättäjäiset. Visan hiihtomestareiden huikea lausahdus onkin ollut, että emme odota ihmeitä, teemme niitä! Ja kun lukee noita juttuja ja kuulee kyliltä, niin ei ole epäselvyyttä siitä, onko Visan naisten tehotiimin mestarikolmikko tosissaan lajin maailman huippua kohti kiivetessään. Vilman tavoite on ensi talven Falunin MM-kisat, mutta esimerkiksi Nora Kytäjän uusi koutsi on Suomen maajoukkueen uusi päävalmentaja Joakim Abrahamsson. Tason nosto ja nuorten MM-kisat on tavoitteena, samoin kuin Silva Kempillä. Visan naisilla on kovat piipussa, mutta esimerkiksi PHS:llä vaikuttaa sille, että pajatso tyhjenee siellä aikuisten puolella. Urheilijat karkailee muihin seuroihin….
Uusimmassa Hiihtolehdessä Kirvesniemen Harri ja jokunen muukin kaipaavat lisää vauhtia suomalaisten hiihtoharjoitteluun. Hiihto on kestävyyslaji, mutta samalla nykyään vauhtilaji. Meillä kyllä tehdään paljon, mutta ei opita liikkumaan kovaa taloudellisesti. Ja tällä Harri tarkoittaa muitakin kestävyyslajeja. Vauhti ratkaisee. Huippu ei voi enää olla pelkkä diesel, joka jaksaa mutta ei kiihdy. Harrin mielestä ongelmat näkyvät nuorten harjoittelussa. Nuorten pitäisi saada paljon vaihtelevaa liikkumista eri vauhdeilla eikä tuijottaa liikaa sykkeitä tai kynnyksiä. Ongelmia syntyy jos harjoittelu rakentuu liikaa hitaiden harjoitusten varaan. Vuokatin leireilläkin monet huiput sisäpiirin mukaan lyövät Kurun nousuissa kävelyksi ja hiihtävät ylös kaksi rinnan leppoisasti jutustellen. Näin siis Harri. Pitkä mielenkiintoinen juttu, joka varmasti ravistelee piirejä.
Mutta täällä suunnalla ei hiihdellä. Eikä oikein juostakaan. Ootellaan Juhannusta ja makkaransyönnin A-rajan rikkomista. Ei taida tulla siitäkään enää mitään.
Kaikesta huolimatta….Hyvää Juhannusta! Artsi